#5 Przygotowania do wesela – sztuka opanowania

Dzień Twojego wesela to nie tylko wielka radość i zabawa,
ale również i przeogromny stres (szczególnie dla Panny Młodej),
dlatego też dobry fotograf i kamerzysta na wesele powinien służyć zawsze radą.

Często zdarzają się sytuację gdy Para spóźniła się na swój własny
ślub, bądź dopinała ostatnie kwestie organizacyjne z telefonem przy uchu w trakcie, gdy wizażystka
pracowała nad jej nienaganną prezencją.
Warto dokładnie zaplanować ten dzień już kilka miesięcy przed tak,
aby nic Cię w trakcie nie zaskoczyło.

Niezbędnym etapem jest przypisanie poszczególnych ról do odpowiednich osób.
Wybór osób nie powinien się opierać tylko i wyłącznie na stopniu pokrewieństwa,
ale osoby te należy wybierać na podstawie cech osobowościowych i charakteru.
W przygotowaniach ogólnych na pewno z miłą chęcią pomogą Ci najbliżsi z Twojej rodziny i przyjaciele.

Dzisiaj świadek nie ma (tak jak kiedyś) wielu tradycyjnie przypisanych zadań,
ale pełni on raczej rolę reprezentacyjną, dlatego warto by było ich zaangażować w aktywną pomoc.
Dobrą praktyką jest również słuchanie specjalistów już na samym początku kilka miesięcy wcześniej.
Oczywiście zawsze należy poddać to co mówi dana osoba przez swoja własną obiektywna siatkę
krytyki. Jednak gdy logiczne jest to, co manager sali czy też weeding planner nam radzi to warto
skorzystać z dobrej rady doświadczonego fachowca.

Nie musisz jednak zatrudniać profesjonalnego weeding plennera w przypadku dobrego doboru świadków.
Bycie świadkiem to teraz przede wszystkim rola, która ma na celu reprezentować
Twoje interesy oraz dopilnowaniem aby wszystko było dopięte na ostatni guzik.
Bardzo dobrą praktyką jest, gdy wszelcy podwykonawcy na Twoim weselu będą się kontaktowali
bezpośrednio ze świadkiem i to on za Waszą aprobatą oraz zgodnie ze wcześniejszymi ustaleniami
będzie podejmował decyzje.

Świadek musi być osobą bardzo dobrze poinformowaną, gdyż tylko wtedy takie rozwiązanie ma jakikolwiek sens. Przeważnie na polskich weselach jest dwóch świadków (po jednym z każdej rodziny)
i jest to najlepszy skład do dopilnowania szczegółów na weselu.
Pamiętajcie, że czym większy komitet tym tworzy się większe zamieszanie.
Przypisz świadkom rolę i zadania dużo wcześniej tak, aby mogli by się oni przygotować na to,
co ich czeka i ułożyć sobie w myślach różne możliwe scenariusze.

Na kilka dni przed weselem powinnaś mieć już opracowany dokładny harmonogram przebiegu
Twojego wielkiego dnia co do najdrobniejszych szczegółów.
Jest to dokument obowiązkowy nie
tylko w przypadku organizacji wesel, ale też i każdego dowolnego eventu czy wydarzenia.
W dokumencie tym powinny być zawarte dokładne ramy czasowe z uwzględnieniem poślizgu 10 minutowego na losowe wydarzenia których nie jesteśmy w stanie przewidzieć.

Aby najlepiej przygotować się do tego dnia proponujemy podzielić harmonogram na kilka części:
przygotowania, ślub, wesele.

Harmonogram powinien składać się z dwóch części.
Pierwsza część opisująca wydarzenie i atrakcje krok po kroku,
a druga to indywidualne prośby i instrukcje dla podwykonawców na Waszym weselu.

Zbierzcie i ustalcie razem obowiązujące zasady, jakie chcecie aby panowały na Waszym weselu oraz
instrukcje
. Jeżeli chcecie, aby fotograf uwiecznił konkretne ujęcie bądź kapela zagrała konkretny
utwór w konkretnym momencie zapiszcie to a następnie kompletny dokument składający się z dwóch
części przekażcie podwykonawcom. Dopilnujcie aby kompletny dokument w ostatecznej wersji miał
każdy co najmniej na 3 dni przed weselem.

Każde późniejsze poprawki powinny być niezwłocznie przekazane zainteresowanym.
Jeżeli zamierzacie zorganizować transport dla swoich gości, którzy nie są w stanie samodzielnie
go sobie zorganizować, to poświęćcie temu trochę więcej czasu.
Zapoznajcie się dokładnie z ofertami co najmniej kilku przewoźników z Twojej okolicy, bądź z okolicy miejsca
skąd zabierze autokar gości.

Zanim podpiszesz umowę dokładnie sprawdź opinie o firmie w Internecie oraz dokładnie obejrzyjcie
stan wypożyczanych autokarów bądź busów. Dokładnie przeanalizuj i przekaż firmie
takie dane jak trasy, godziny, miejsca przyjazdów, odjazdów, przystanków.
Sprawdź czy kościół w którym odbędzie się ceremonia nie ma ograniczenia w ruchu w okolicy ? może się
to wiązać z koniecznością najmu kilku busów zamiast autokaru.

Jedną z tych rzeczy, która wydaje się błaha, a może zrobić niezłe zamieszanie
przed kościołem są życzenia i wręczanie prezentów przed nim.

Prezenty wręcza się zazwyczaj albo bezpośrednio po ceremonii przed kościołem,
albo już bezpośrednio na Sali weselnej zaraz po przybyciu.
Każda para oprócz prezentu czy koperty z gotówką zazwyczaj wręcza kwiaty bądź wino.
Niekiedy przy większych weselach wyraźnie można zaobserwować zamieszanie i mały chaos przy przyjmowaniu,
a później układaniu prezentów co niekorzystnie może wyjść na filmie.
Dobrą praktyką jest zorganizowanie dwóch miejsc gdzie pudełka z prezentami o różnych gabarytach
będą układane.

W przypadku gdy spodziewacie się kopert z pieniędzmi najlepszym rozwiązaniem jest stworzenia card
boxa na wszystkie koperty.
Skrzynie taką powinien trzymać jeden ze świadków ? pozwoli to trzymać
całą gotówkę w jednym miejscu a nie upychać po kieszeniach jak to nieraz ma niestety miejsce.
Warto również zadzwonić wcześniej na salę weselną, aby wazony na kwiaty były przygotowane,
a na wino- kosze wiklinowe. Wszystkie prezenty powinny być niezwłocznie przewiezione do domu bądź
ulokowane w apartamencie, a card box z gotówką bezpiecznie zamknięty w sejfie w apartamencie.
Na pewno nie trzymajcie prezentów w samochodach przed salą, nieraz słyszałem o sytuacjach gdzie
niestety, ale i w tym dniu klienci zostali okradzeni.

Aby skoordynować wszystko w jak największym zakresie, dobrze byłoby zorganizować spotkanie
organizacyjne w miejscu ślubu tydzień przed weselem.

Oczywiście nie zawsze jest to możliwe, wiele z Was zatrudnia osoby spoza Waszego województwa.
Spotkanie takie powinno być bogate w bardzo konkretne informacje tak, aby każdy podwykonawca wiedział
jak ma się zachować.
Dobrym pomysłem będzie wymiana kontaktów pomiędzy nimi.
Pozwoli to na wyeliminowanie bardzo dużej ilości błahych spraw które mogą oni załatwić między sobą
np. dekorator z właścicielem obiektu.
Po spotkaniu każdy z nich powinien otrzymać konspekt z podsumowaniem spotkania.

Kwestia tego czy będziesz miała drugą bądź kolejną kreację na przebranie zależy oczywiście od
przewidywanego budżetu oraz obyczajów w danej rodzinie.
Jest to zapewne bardzo praktyczne
rozwiązanie szczególnie w dalszej części wesela gdy już wszyscy są bardziej rozluźnieni
i Panna Młoda chciałaby również złapać trochę oddechu. Upewnij się wcześniej, że będziesz miała
odpowiedni kąt na przebranie się w zacisznym miejscu.
Wszystkie kreację należy zmierzyć na kila dni przed ślubem, gdyż często zdarza się,
że Panny Młode w ferworze stresu chudną kilka kilo i sukienka jest za luźna.
Oczywiście są sposoby aby zniwelować to na ekranie w postprodukcji.

Zamknij wszystkie sprawy organizacyjnie na 2 dni przed ślubem.
Dajcie sobie 1 dzień przed uroczystością na odetchnięcie i skupienie się na sobie.
W dniu wesela, gdy jakaś część planu pójdzie nie po Twojej myśli, nie załamuj się i nie denerwuj,
gdyż Twój stres udzieli się najbliższym a przecież masz zapamiętać ten dzień do końca swojego życia
jako jeden z najszczęśliwszych.

(1) Comments

  1. Bardzo wyczerpujący artykuł:) Jeśli chodzi o sukienkę na przebranie, ja się na taką zdecydowałam. Przede wszystkim dlatego, że wymarzyłam sobie dość obszerną suknię ślubną i po jakimś czasie np. podczas tańca może to stanowić dla mnie mały problem:)

Leave a Reply